Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Նրանք, ովքեր ինձ սպանեցին

Նրանք, ովքեր ինձ սպանեցին
22.07.2014 | 11:32

1909 թ. Բիթլիսի (Բաղեշի) նահանգն ուներ չորս գավառ՝ Բիթլիս, Սղերդ, Մուշ, Գենջ, տարածքը՝ 27 100 քառ. կմ: Առաջին աշխարհամարտի նախօրեին այստեղ ապրում էր 500 հազար բնակիչ, որից շուրջ 240 հազարը՝ հայ: Սոսկալի կոտորածներից փրկվեցին միայն բեկորներ՝ գաղթելով Արևելյան Հայաստան:

Բիթլիս քաղաքի կոտորածները


Պիթլիսի մէջ ընդհանուր զօրահաւաք յայտարարուեցաւ 914 թ. յուլիսին: Զինուորական ծառայութեան կանչուեցան 20-46 տարեկան բոլոր տղամարդիկը: Ոևէ զինուորացու, եթէ որոշեալ ժամին չներկայանար, կառավարութիւնը հրկիզել կու տար անոր տունը և կը գրաւէր անոր բոլոր ստացուածքը:
Զօրահաւաքի ընթացքին ոստիկանները վաճառատուներէն, խանութներէն և տուներէն՝ կառավարութեան անունով կը վերցնէին իրենց ցանկացած ամէն տեսակ ապրանքները և իրերը: Իանէ (նուիրատուութիւն) անունով հարուստներէ իւրաքանչիւրէն գանձեցին 25-40 օսմ. լիրա: Այս գանձումը կատարուեցաւ երեք անգամ: 500-է աւելի անձեր 61-ական օսմ. լիրա պետել տուին, բայց 25 օր ետքը նորէն բռնադատութեան տակ և ծեծուելով բանակ տարուեցան: Զինուորական տարիք չունեցողներուն ամէն տեսակ ծանր աշխատանքներ կատարել կու տային՝ ուտեստի պաշար և ռազմամթերք կը բեռցնէին անոնց և կը քշէին մինչև Հասանկալէ, Էրզրում և այլն: Իսկ ով որ չկարենար իր բեռը տանիլ, փայտի հարուածներու տակ կը սպաննուէր:
Երբ Վանի կուսակալ Ջևտէթը Վանէն նահանջելով Պիթլիս եկաւ հուլիսին, այնտեղ հայեր տեսնելով, ըսաւ Պիթլիսի կուսակալին. «Դեռ այստեղ հայերու երե՞ս կը տեսնուի»: Իսկոյն հրամայեց մարդահամարի «տեֆթեր» (գրանցամատյան) բերել և ըստ այնմ հաւաքել արական սեռի բոլոր անձեր՝ սկսած 15 տարեկանէն և լեցուց բոլորը զօրանոցներու մէջ: Յետոյ խումբ-խումբ զօրանոցներէն կը հանէին և կը տանէին դէպի Դուխանաշէն (Պիթլիսի և Սղերդի միջև) սպաննելով՝ գետը կը ձգէին, մաս մըն ալ տարին Շապուհեանց այգին (պիթլիսցի հայ հարուստի մը այգին է) և բոլորը երկայնաձև կանգնեցնելով, իրար կապելով հրացանազարկ կ’ընէին և նախապէս պատրաստուած մեծ փոսերու մէջ կը լեցնէին (անոնցմէ շատերը նոյնիսկ դեռ չվիրաւորուած կամ թեթև վիրաւորուած վիճակի մէջ): Այս եղանակով բնաջնջեցին Պիթլիսի արական սեռը: Իսկ կիներէն և երեխաներէն ընտրեցին իրենց հաւնածները և իսլամացուցին: Մնացած կիները և երեխաները նոյնպէս խումբ-խումբ տարին դէպի Սղերդ և գետի ափին բոլորը մերկացնելով՝ դաշունահար ըրին և գետը ձգեցին, փոքր տղաներուն մեծ մասը ողջ-ողջ գետը նետեցին:
Պիթլիսի կոտորածէն մէկ օր առաջ կախաղան հանեցին պիթլիսցի նշանաւոր Օխիկեան Արմենակը, խիզանցի Վարդանը և ուրտափցի Կարապետը: Մուխսի Ջիրջիզը իր ծանրութեամբ ոսկի տուաւ կառավարութեանը, որ իր կեանքը խնայէ, սակայն ոսկիները ստանալէ ետքը սպաննեցին: Ջարդին մասնակցեցան կառավարական կանոնաւոր զօրքեր, ոստիկաններ և քիւրտ ու թուրք խառն խուժանը:
Վաչագան ՊԵՏՐՈՍՅԱՆԻ վկայությունից

Մուշ քաղաքի կոտորածները


Վարդավառի շաբաթ օրը, երեկոյեան երկու հրացան պարպեցին քաղաքում և իսկոյն լուր տարածուեց, որ հայերին պիտի կոտորեն: Մենք երդիկները, լուսամուտները և դռները գոցեցինք ու փակուեցինք մեր տներում: Հետևեալ առաւօտեան մունետիկը ճուաց, որ՝ հայե՛ր, կոտորում չկայ, դռները բացէ՛ք: Սրանից յետոյ սկսեցին թնդանօթների գնդակներով ռմբակոծել հայկական թաղերը: Այդ բանը տևեց 3 օր: Սրանից յետոյ զօրքը և խուժանը շրջապատեցին ողջ մնացած բնակութիւնները և կրակ տուին և սկսեցին այրել, իսկ հայերը դուրս փախան, որ կրակի ճարակ չդառնան: Ասկեարները, հաւաքելով ահաբեկուծ հայերին, քշում էին դէպի գիւղերը: Իմ ամուսինը առաջուց փախած լինելով, իւր ապաստանած լեռներում գտան և սպաննեցին: Այդ օրուանից ես մնում էի իմ տագր Միսակի մօտ: Նա հացարար էր և զօրքի համար էր աշխատում: Ասկեարները իմանալով, որ ես Միսակի կինը չեմ, այլ հարսը, պահանջեցին ինձ: Բայց 7 ոսկի փրկանք տալուց յետոյ Միսակը ազատեց ինձ: Մուսա բէկի եղբայրը՝ Նհօ բէկը, որպէս ծանօթ և հաւատարիմ քիրվա, ինձ հեռացրեց քաղաքից և տարաւ Ծըռգետ գիւղը՝ իմ հօր տունը: Քրդական բէկերը պաշտպանել էին և ազատ պահել առժամանակ յիշեալ գիւղը և հօրս տունը: Վերջը հօրս տունն էլ կրակի տուին՝ սպաննելով 15 հոգի: Ինձ ազատեց դարձեալ մեր ծանօթ Նհօ բէկը և տանելով իւր տուն, ծառայ դարձրեց ու պահեց 3 ամիս: Այդ ժամանակ ռուսերը յարձակուեցին մեր գիւղին վրայ, որտեղ մնում էի: Բէկը իւր գերդաստանի հետ ինձ տարաւ Խութ, Հայ-Շնիստ գիւղը, որտեղ տեսայ ողջ մնացած հայերը: Շնիսում մնացի մի ամիս: Երբ ռուսերը նորից յարձակուեցին, քիւրտերը հապճեպ փախան: Օգտուեցի այդ դրութիւնից ու փախայ լեռները: Ռուսերը գիւղին մօտ ինձ ընդունելով որպէս քրդուհի, կրակ բաց արին վրաս ու վիրավորեցին վեց տեղով: Սպաննուեցին 7 հայեր էլ: Վէրքերիցս 5-ը աջ ոտքիս, իսկ մէկը պարանոցիս վրայ է: Ահաւասիկ սպիները, որ առողջացրին ռուսերը Մշու հիւանդանոցում:

Շուշան ԱՋԱՄՅԱՆԻ վկայությունից

Հրկիզում
Ավզուտի մէջ իր հարստութեամբ նշանաւոր էր Մալխասը, որու ընդարձակ ախոռներուն և գոմերուն մէջ ոստիկաններն ու համիտիէները կը լեցնեն հաւաքուած բազմութիւնը՝ կին, երեխա: Զանոնք գոմերու և ախոռ-մարագներու մէջ լեցնելէ յետոյ քիւրտերն ու ոստիկանները կը պաշարեն գոմերն ու ախոռները: Յետոյ դիւրավառ ցախեր դիզելով մարագներու և ախոռ-գոմերու դռներուն առջև, կրակի կու տան: Դռները կը վառուին: Ներսի բազմութիւնն ահեղագոչ վայնասուններով կը սկսի աղաղակել, օգնութիւն կանչելով: Եւ մարագներու յարդերու կծու մուխը կըլեցուի շէնքը, մէջիններէն շատերը արդէն կանխաւ շնչահեղձ կ’ըլլան: Գոմերն ու ախոռ-մարագները բոցավառ ճարճատիւնով կը բռնկին, և կտուրները քանդուելով, այրուած փայտերու հետ կը թափուի մէջի բազմութեան վրայ: Մարագ-գոմ-ախոռները 24 ժամ կը վառուին և կ’իջնեն զոհերու վրայ, որոնք բոլորն ալ արդէն այրած ու կիսխաշ ըլլալով մեռեր էին:
Արտոնք գյուղի բնակիչ Աստվածատուր ՀԱԿՈԲՅԱՆԻ վկայությունից

Ջրաղացի մանուկը
Փախածներից յետ է մնում մի 7 տարեկան երեխայ: Միայնակ թափառելով՝ երեխան գալիս հասնում է Մուշի մօտ մի ջրաղացի, մտնում է երեխան այս ջրաղացը և սկսում է ապրել այստեղ առանց ընկերոջ: Խոտ է հաւաքում, տակը ձգում, վրան առնում ու քարերի շրջապատի տախտակների տակ պահւում: Երեխայի կերակուրը լինում է հողոտած ալիւրի տականքը, որ մնացած է լինում քարի շուրջը: Երբ հատնում է ալիւրի մնացորդը, տղան, վախենալով մարդկանցից, ցերեկը աշխատում է չերևալ, բայց գիշերները գնում է քաղաք և օրական մի բան ճանկը ձգում ուտում: Այսպէս ապրում է, մինչև որ պատահմամբ կոզակները հանդիպում են երեխային ջրաղացում ու վերցնում տանում քաղաք: Այստեղ կոզակները տեսնում են հաւի փետուրներ, որից պարզւում է, որ երեխան հաւ է ձեռք բերել քաղաքից և հում-հում կերել նրա միսը՝ կրակ չունենալու պատճառով:
Գրիգոր քահ. ՏԵՐ-ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԻ վկայությունից

Այս կրակը ձեր տինէ լաւ է
Արըթ գիւղացի Խալըտ Ահմատ Գառնիկ Կիրակոսեանին անօրինակ տանջանքներով սպաննեց: Նախ ողջ-ողջ անոր մէջքի կաշին քերթեց, յետոյ անոր աչքերը հանեց դանակով, թևերը կտրեց, ատամները քաշեց և տակաւին Գառնիկ ողջ էր, ետքը կտոր-կտոր ըրաւ դաշոյնով և լեցուց կտորները անոր փանթալոնին մէջ: Նոյն Խալըտ Ահմատ իր եղբօր որդիներով չորս հոգի՝ Աբրօ Բուլոյեանին, Ռաշօ Բուլոյեանին, Կարապետ Հոխանեանին և Հոխան Կարապետեանին բռնելով՝ տարաւ Դերքէն քիւրտ գիւղը և ողջ-ողջ այրեց: Դեռ փայտակոյտին կրակ չտուած, Խալըտն Աբրօյին ըսաւ. «Մեր տինը (կրօնք) ընդունի՛ր, որ քեզ ազատենք», բայց Աբրօ պատասխանեց. «Այս կրակը ձեր տինէ լաւ է, մեր Տէրն է չարչարուեր, ես ալ կը չարչարուիմ»:

Նաբայ գյուղի բնակիչ Խաչիկ ՎԱՐԴԱՆՅԱՆԻ վկայությունից

Զինվորագրություն տաճկաց բանակում

Թուրք բանակին մէջ մեզի կը հրամայէին թուրք զինուորին ծառայութիւն ընել և մեզի ամէն տեսակ հայհոյանքներ կ’ընէին, ըսելով, թէ դուք ռուսերուն հետ դաշնակից եք: Մեզ կը ծեծէին, անօթի կը թողնէին, կը բանտարկէին և բացարձակ խտրութիւն կը դնէին մեր և իսլամներու միջև: Շատ գերմանացի օֆիցերներ, որոնց կ’ուզէինք բողոքել, աւելի խիստ ընթացք ցոյց կու տային մեր նկատմամբ, և անոնց գրգռումով թուրքերը աւելի կը վատանային մեր վերաբերմամբ: Վերջապէս, կռուի ժամանակ հայերը կը ջոկէին և առաջապահերու տեղը կը դնէին: Հայ վիրաւոր զինուորները զինուորական միևնոյն հիւանդանոցին մէջ չէին պահեր և բժշկական օգնութիւն ցոյց չէին տար անոնց:
Միսակ Մանուկյանի վկայությունից

Խորոմ-Դիւզի կռուի ժամանակ ես իմ աչքով տեսայ, թէ ինչպես մեր կռնակը շարուած թուրք զօրքերը փոխանակ թշնամին խփելու, կրակ կը բանային մեր վրայ և կը սպաննէին հայ զինուորները՝ իրենց դիրքերուն մէջ: Իմ առջև 16 հայ զինուորներ այդ ձևով կռնակէն զարնուեցան: Այս բանը տեսնելով, հայ զինուորներէն շատերը որոշեցին փախչիլ ռուսերուն մէջ:
Տիգրան ՄՈՒՐԱԴՅԱՆԻ վկայությունից

Թուրք սպաները մեզ չարաչար կ’աշխատեցնէին, օրերով քաղցած կը թողնէին և ամբողջ գիշերներ պահպանութեան կը կանգնեցնէին: Ամենահասարակ զինուորներն ամգամ մեր կրօնքը և բոլոր սրբութիւնները կը հայհոյէին: 915 թ. փետրուարին մեզ՝ բոլոր հայերս զինաթափ ըրին և Երզնկայի Ծակքար կոչուած ձորի մը մէջ հաւաքելով, մեզ ստիպեցին փորել զանազան տեղեր, և երբ բաւական կը փորէինք, մեզ կը ստիպէին իջնել մեր բացած փոսերու մէջ, այն ատեն հրացանազարկ կ’ընէին մեզ մեր ձեռքով բացած գերեզմաններու մէջ: Մենք, երբ տեսանք մեր ընկերներուն այս կերպ վախճանը, գիշերանց յաջողեցանք փախչիլ:
Վարդան ՀԱԿՈԲՅԱՆԻ և Նազար ՍԻՄՈՆՅԱՆԻ վկայությունից


Մեզ բանակէն զատեցին, ճամբաներու և խրամատներու վրայ աշխատեցուցին կանոնաւոր զօրքի հսկողութեան ներքոյ: Այդտեղ աւելի անտանելի դարձաւ մեր դրութիւնը, անօթի, ծարաւ, մերկ, բոպիկ կ’աշխատեցնէին օրնիբուն, առանց հանգստանալու: Իսկ գիշերները առանց անկողնոյ, խոնաւ և սառը հողի վրայ քնացանք, հիւանդացանք և շատերը առանց բժշկական խնամքի մեռան:
Եղիազար ՂԱՐԻԲՅԱՆԻ և Ղուտրադ ԱՎԵՏԻՍՅԱՆԻ վկայությունից

Ժամանակը ձմեռ էր, շալակաւորները գնում էին մինչև մէջքը ձեան միջով՝ անձրևի և ձիւն ու բուքի տակ, շատերը բոպիկ ու տկլոր, որովհետև պատերազմի դաշտ գնացող զինուորները հանում էին նրանց վրայից նոր չարըխներն ու տաք շորերը, ինչպէս և դանակ, ժամացոյց և այլն: Ճանապարհին գնալիս սնունդ չէին տալիս: Եթէ պատահէին մի գիւղ և այստեղ կարողանային մի քիչ տաք կերակուր ուտել, դա մեծ բարեբախտութիւն էր: Ամբողջ օրը անձրևի տակ քալելուց յետոյ, երբ հասնում էին գիւղ, նրանց փոխանակ տանելու կրակի մօտ, որ չորացնեն իրենց շորերը ու տաքանան, լցնում էին մարագները, որտեղ անձրևից ողողուած շորերի մէջ և յունուարեան ձիւն ու բուքին մինչև առաւօտ դողում էին ցրտից ու շատերն էլ մահանում: Առաւօտը կրկին շալակն առնում էին թրջած կռնակի վրայ ու շարունակում անվերջ ճանապարհը: Այդ տանջանքներին չտոկացող մարդիկ ցրտահար էին լինում, հիւանդանում ու մահանում: Հէնց որ ճանապարհին մի քիչ կանգնում էին՝ շունչ առնելու կամ մի բնական պէտքի համար, հրացանազարկ էին լինում ու սպանւում՝ մեղադրուելով փախչելու դիտաւորութիւն ունենալու մէջ: Երեկոյեան երբ հասնում էին գիւղ՝ ոստիկաններն առաջարկում էին հայերին փող տալ, որ իրենց ազատեն գնալու գիւղ: Միամիտ հայն տալիս էր ինչ գումար, որ կար իր մօտ և պատրաստւում փախչելու դէպի գիւղ, բայց հէնց որ դուրս էր գալի տեղից կամ մարագից, մի ուրիշ ոստիկան զարկում էր և սպաննում:
Խաչո ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԻ վկայությունից

Վանքը՝ սոսկանքի վկա
Երբ 1915 թուի գարնանը ռուսերը վերցնում են Մանազկերտը և Կոփը, օսմանցիք լցւում են Դաշտի գիւղերը և սկսում կոտորածը: Մօտակայ Խաբիան գիւղը կոտորելուց յետոյ զօրքը անցնում է երեկոյեան դէմ Զիարաթ: Զօրքի գլխաւորը կանչում է գիւղից ութ առաջաւոր մարդ, կապում է պարանով միմեանց և քեալպաթինով (ունելի) պոկոտում են նրանց ձեռքերի ու ոտքերի եղունգները և մարմնի մկանները: Առաջարկում են երեք հարիւր ոսկի տալ, որ ազատեն կապուածներին: Գիւղացիք հաւաքում են ով որ փող ունի՝ փող, ումից էլ որ փող չունի՝ կնոջ ոսկիները, պատրաստում են և վճարում պահանջուած ոսկիները, բայց կապուածները չեն արձակում: Զէնքերը ձեռքներին՝ զինուորները պահում են կապուածներին մինչև լոյս և ծեծում, տաք ջուրը լցնում վրաները և ծեծում, ապա պաղ ջուր լցնում և նորից ծեծում: Առավօտեան երբ զօրքը շարժւում է դէպի Ս. Կարապետ, կապուածներին էլ հետները տանում են և Ս. Կարապետի սարում սպաննում:
Զօրքը գնում է և պաշարում է Ս. Կարապետ վանքը: Այստեղ ապաստանած են լինում շրջակայքի երևելիները իրենց հոգևորականներով: Կոտորում են թէ՛ վանքի ամբողջ միաբանութիւնը, թէ՛ աշակերտները իրենց ուսուցիչներով և թէ՛ դրսից ապաստանածները: Փաթաթում են վանահայր Վարդան վարդապետին հովիւի կուլլապի մէջ (վրան առնելու թաղիք) և նաւթով այրում, սպաննում են Եղիշէ վարդապետին, Քեոսա վարդապետին, Սորդարի տէր Սմբատին, Զիարաթու տէր Համազասպին, պ. Յակոբին, պ. Սիսակին և պ. Մամբրէին (դպրոցի ուսուցիչներ) և ուրիշների:
Սմբատ ՍԵԽԼՅԱՆՑԻ վկայությունից

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2607

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ